Gezonde(re) pizza



Wie houdt van pizza's, die maakt ze zelf! Wanneer je in de winkel dozen leest, zal je snel zien dat een diepvriespizza heel wat kcal bevat. Ook degene die je afhaalt bij Pizza Hut, Pizza Italia... zijn bommen. Qua smaak kunnen we uiteraard discussiëren maar het kan gezonder!

Hoe doe ik het?

- één wrap als bodem voor de pizza (wraps bestaan in alle formaten, van diameter 15cm tot wel 45cm)

- voor de saus:
          * ofwel zelfgemaakte tomatensaus (het recept volgt later nog);
          * ofwel doe je er wat ketchup op
          * of kies je, zoals mij, voor passata met basilicum (verkrijgbaar bij alle supermarkten!)

- beleg, en hier kan je zo ver in gaan als je zelf wenst. Op mijn pizza ligt geregeld:
         * 50g kipfiletplakjes
         * cheddarkaas of blauwe schimmelkaas (deze twee zijn zeer rijk van smaak, je hebt er niet veel 
            van nodig en ze zijn minder calorierijk dan de meeste andere kazen)
         * groenten! Ga voor kerstomaatjes, champignons, ... tot zelfs eventueel erwtjes!

- KRUIDEN! Ik varieer hiermee. Mijn favorieten:
        * combinatie van Himalayazout, paprikapoeder en rozemarijn
        * pizzakruidenmix van TheFlavorShop
        * combinatie van basilicum en Raz El Hanout

Je draait het geheel in een voorverwarmde oven van 180° en je wacht tot de kaas gesmolten is. Dit duurt ongeveer 12 minuten. Je wrap wordt langs de zijkanten (waar geen saus is) heerlijk krokant.

Nadien werk ik steeds af met wat olijfolie, wees er alleen niet te guitig mee. Wanneer je kiest voor een rijke olijfolie, heb je er ook weer niet veel nodig om toch een volle smaak te pakken te krijgen! Op dit moment smul ik bijvoorbeeld van de olijfolie van Pascal Naessens.

Reacties

Populaire berichten

Easy weken

Bijgeleerd...

Awel?!