Tips deel 1!

Het meest inspirerende boek wat ik tot nu toe in handen gekregen heb is het boek "Maandag begin ik". Elsje Borms heeft een heuse site, biedt begeleiding aan en schreef samen met Sally-Jane Van Horenbeeck het boekje "Maandag begin ik". Ik las enkel het boekje maar ik vermoed dat haar begeleiding echt een aanrader is!



Het boekje zelf is erg realistisch geschreven: afvallen is niet zomaar afvallen. Je doet het niet 'eventjes' tussendoor en meestal gaat het over het afleren van (slechte) gewoonten, het op zoek gaan naar "waarom eet ik in bepaalde situaties meer", hoe kan je jezelf beïnvloeden... Wat voor mij vooral tof was is dat je mag blijven eten. Het moet leefbaar zijn en het gaat (zoals ook boeken van WeightWatchers, Sonja Kimpen... aangeven) over een nieuwe "levensstijl".

Persoonlijk voerde ik niet alle opdrachten uit maar het gaf me wel meer inzicht op bepaalde vlakken. De teksten werden ook op een zodanig toffe manier geschreven dat je staat te popelen om "op dieet" te gaan. En net daar sloeg ik een andere weg in. Ik volg geen dieet. Ik eet. Opgepast, de receptjes die in het boek vermeld staan zijn erg lekker, eenvoudig klaar te maken en zeer geschikt als je wil afvallen!

Wat voor mij het grootste pluspunt was, was de blokkenmethode. Het lijkt ietwat op WeightWatchers: je mag van kiezen wat je eet zolang je binnen jouw eetbudget blijft. (Voor de exacte bepalingen, raad ik je aan het boek te lenen of aan te schaffen.) Ik volg de methode maar reken puur in kcal en niet in blokken. Net zoals ik geen punten wou tellen bij WeightWatchers. Op hun website kan je je eigen kcal-behoefte laten uitrekenen: hoeveel mag/moet je eten om op gewicht te blijven, hoezeer moet je aanpassen om af te vallen...


Het vraagt werk, veel werk: je moet alles noteren. Tot in detail. Je moet verpakkingen lezen. Soms val je achterover van het aantal kcal die er in een bepaald (favoriet?) product zitten. Als je bewust bezig bent, zal je spontaan op zoek gaan naar producten die ook lékker zijn maar minder kcal bevatten. Zo kan je meer eten of anders eten maar ook lekker blijven eten.

Je hoeft helemaal niet mooi te schrijven, zolang jij maar begrijpt waarmee je bezig bent! Het neerschrijven en rekenen helpt je vooral om te beseffen waarom je niet afvalt: eet je te grote porties? Kies je de verkeerde producten die net veel kcal bevatten? Eet je 's avonds teveel? Of is je ontbijt te rijkelijk...?



Ik ben gestart met een hoog kcal-aantal en heb beetje per beetje afgebouwd. Ik weiger onder de 1400 kcal/dag te gaan, maar dat ligt erg persoonlijk! Een crashdieet (bv. 600kcal/dag) is nooit een goed idee, je krijgt honger, je wordt chagrijnig, moe, lusteloos, ... en vooral: de kilo's komen er ooit weer bij want ofwel word je ziek ofwel moet je noodgedwongen weer gaan eten en met die 600 kcal kom je er niet!

Bron: http://www.justproud.com/25x-happy-quotes/

Mijn voorkeur: begin zo hoog mogelijk en verlaag pas als je merkt dat je niet (meer) afvalt. Ik verlaag maximum met 50 kcal per week . Hele lange tijd kon ik gewoon blijven eten op mijn maximum. Je moet natuurlijk ook volhouden, soms gaat er niets af, komt er zelfs iets bij. Ondanks dat je alles doet wat je moet doen. Als er een weekje niets afgaat, dan is dat mentaal een kleine ramp. Maar wanneer je volhoudt is er de week nadien (of twee weken later) gewoon méér af! Dat is natuurlijk wel het moeilijkste, als je zo hard je best gedaan hebt en er gebeurt gewoonweg niets... of nog erger: er staat een kilo bij!



Ik weeg mezelf één keer per week, dat is ook al een oeroude tip, maar het wérkt. 99% van de keren is er op zijn minst 100 gram af! Probeer de weegschaal verder te ontwijken. Als je er teveel op let, helpt het volgens mij ook niet, er gaat echt niet nog een kilo af omdat je er drie keer op gaat staan!

Kies je weegdag wijs: ik heb gekozen voor maandag. Het weekend is meestal het moeilijkste om op je eten te letten. Dan gaat het heel makkelijk om een volledige week van inzet te verknoeien. Wanneer je wéét dat je op maandag die cijfers ziet staan, blijkt bij mij de motivatie net iets hoger om ook in het weekend realistisch te blijven.

Volgende week vertel ik wat meer over wàt ik eet, waar ik precies op let en hoe ik dan die receptjes in elkaar zet!


Reacties

Populaire berichten

Easy weken

Bijgeleerd...

Awel?!