Voorbereiding is the key ingredient

Wanneer je moet eten, heb je verschillende opties:

1) Je haast je over de middag naar ... de broodjeszaak, de Quick, de McDo, de Lunch Garden, de supermarkt...

2) Je neemt boterhammen mee van thuis met choco. Want ja, choco was het enige wat je nog in huis had.

3) Je neemt een koek mee want je had geen tijd om boodschappen te doen.

4) Je neemt boterhammen mee met het beleg uit de koelkast.

5) ...

Bron: http://thewaytobecomeabetterme.nl/wp-content/uploads/2015/08/food-prep-quote.png
De eerste drie zijn geen goede opties:

Het eerste laat je meestal meer eten dan je wil. Bekijk maar even de voorgemaakte producten in de supermarkt. Ze zijn meestal niet vers en de porties zijn vaak te groot. Eet ik nooit meer Quick, fastfood...? JAWEL! Iedere zaterdag = frietjesdag! Maar iedere dag, daarmee zal je niet afvallen. Ook belegde broodjes zijn vaak te calorierijk en meestal eet je het hele ding op omdat het zonde is om het weg te gooien. Dat vind ik ook, daarom dat ik er geen meer koop.

De tweede optie is de gemakkelijkheidsoptie: geen voorbereiding, roeien met de riemen die je hebt. Op zich kan je dat perfect binnen het calorieverhaal doen. Met één probleem: het is niet verzadigend, het is niet echt gezond en het is saai.

Nummer drie heeft geen nood aan verdere uitleg, hoop ik!

Nummer vier vind ik prima, maar niet voor iedere dag, dan wordt het naar mijn mening opnieuw saai... Maar als jij gelukkig wordt van een boterham met beleg (en liefst wat groentjes), dan is dat gewoon prima!

Ik kies voor optie 5: voorbereiding!
Niets is leuker dan 's middags je werktas te openen en een lekkere inhoud terug te vinden! Een maaltijd moet volgens mij iets zijn om naar uit te kijken. Niet eten omdat het moet, niet omdat je je verveelt, maar omdat het lekker en leuk is! Deze optie vergt wat voorbereiding maar is zoveel leuker!


Eerst en vooral zorg ik dat er altijd enkele maaltijden in de diepvries zitten. Tijdens het bereiden noteer ik voor iedere maaltijd hoeveel calorieën er precies terug te vinden zijn. Soms maak ik de avond voordien (wat niet altijd haalbaar is) een slaatje of iets anders. Daarnaast kijk ik ook altijd voor een dessert(je), in dit geval een macaron van La Durée. Als je dan toch minder eet/anders eet, kan je beter kiezen voor producten die jij écht lekker vindt! 

bron: https://fabricantdedouceurs.laduree.com/en_int/
Voor de rest van de dag zorg ik ook dat ik voorbereid ben. Vaak kom ik thuis met nog een reep/koek/... over, maar beter eentje meer meedoen dan uit frustratie naar de automaat te moeten lopen.

En tot slot: maak jezelf niet bang! EET! GENIET! Het heeft nul komma nul zin om jezelf niets lekkers te gunnen. Of spaghetti te "moeten" eten zonder kaas. Er zijn véél producten te vinden die minder vet, minder kcal ... bevatten. Het mag geen straf zijn om te "diëten". Wat ik nu doe, kan ik de rest van mijn leven doen. Naarmate de weken vorderen, weet ik al beter hoeveel 100 gram dit of dat is. En het feit dat je jezelf niets ontzegt helpt om vol te houden. 

Is het dan nooit moeilijk? Neen! Omdat je door minder te eten, en anders te eten, ook leert meer te genieten van wat er in je maag terecht komt. Je moet alleen leren dat je geen 6 macarons in je mond mag duwen als je graag nog wat minder ziet op de weegschaal. En dat je niet iedere avond een hele zak chips mag opeten. En als je naar een feest/etentje moet, doe dan waar jij zin in hebt! Als je echt iedere dag moet uit gaan eten kan je je dat niet permitteren, maar één keer per week uit de bocht gaan, dat moet kunnen ;-)

Misschien ook wel eentje om te onthouden, er komen nog zoveel dagen, dus je hebt nog tijd om te genieten van dat taartje/die chocolademousse/ dat snoepje/ ... Het hoeft niet allemaal vandaag te gebeuren!

Reacties

  1. Ik plan ook mijn maaltijden of toch zoveel mogelijk, de sleutel tot gezond, gevarieerd eten,......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's altijd een do'tje. Ik plan minder maar zorg vooral dat er altijd iets in de koelkast/diepvries te vinden is. En liefst veel variatie in huis zodat ik ook altijd iets heb waar ik zin in heb!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten

Easy weken

Bijgeleerd...

Awel?!