Mijn methode: simpel rekenwerk...

We zijn dezer tijd ongeveer "30kg later". De afgelopen week waren er weer enkele mensen die geïnteresseerd vroegen:"Hoe doe je het toch?". Ik geef telkens dezelfde uitleg: ik blijf genieten, ik blijf snoepen maar met mate. Alles komt neer (zoals in mijn voorstelling) op tellen. Sommigen zullen het misschien nooit geloven maar ik gebruik geen "methode" en ik knutsel zelf gerechten in elkaar terwijl ik alles afweeg en calorieën tel. En neen, die gerechten zijn niet (altijd) hoogstaande schilderwerkjes, het kan gaan om iets heel eenvoudigs. Wel is de voorwaarde dat het er lekker moet uitzien én vooral ook lekker moet smaken. Mijn mini-pistoletjes waren één van de eenvoudige hoogvliegers van vorige week...

Minipistolets (Colruyt) met salami, mayo en groenten & sinaasappel met granaatappel
Op iedere doos, iedere pot, op zowat ieder eetbaar item staat hoeveel kcal het bevat. Pur Natur yoghurt (my favourite) bevat bijvoorbeeld 75kcal/100g. Zet daar een Big Mac tegenover (ook een favoriet ;)), dan komt dat op 509 kcal. Feit is dat je met 100gram yoghurt niet gevuld bent. Met één Big Mac zal je echter ook niet (lang) gevuld zijn.
Dus moet je op zoek gaan naar wat je écht wil: heb je een onweerstaanbare drang naar die burger, awel, eet hem dan! Maar vréét hem niet, geniet ervan, je verdient hem... Als je voedsel(groepen) gaat vermijden dan wordt de drang ernaar alleen maar groter en ben je al op voorhand gedoemd om te mislukken... Als alles mag en alles kan lijkt die grote zak chips plots niet meer zo aantrekkelijk.

Doorheen de dag, de week, ieder uur, komt het erop aan om "goeie" berekende keuzes te maken. Ga ik voor die reep chocolade (twee stukjes Milka bv, 113 kcal), of wil ik liever een maaltijd met veel aardappelen, vlees, groenten én saus. Daar ga ik tegen alle "voedingsregels" in, de ene keer kies ik effectief voor die reep chocolade (of een doos macarons begot), maar dan is het omdat ik het ook echt wil. En dat is helemaal oké.

Natuurlijk kan je niet steeds kiezen voor snoep, vette of suikerrijke voeding. Dat is - zoals iedereen met wat gezond verstand wel weet - geen goede optie. Wel weiger ik om alle kleurstoffen, e-nummers enzovoort te vermijden. IK WIL GENIETEN! Volgens mij kan niemand het altijd volhouden om puur gezond te eten, nooit te snoepen, koolhydraten te vermijden en wie weet wat nog allemaal... Het moet realistisch blijven. En leuk. En lekker.


 Eenvoudig samengevat: 

1) Bereken hoeveel iemand met jouw gewicht, jouw gestalte en jouw leeftijd ongeveer zou mogen eten
2) Koop jezelf een klein boekje waar je alle gegevens kan in noteren en weeg alles af zodat je éxact weet hoeveel kcal erin zitten.


Je zal raar opkijken van sommige producten, ofwel zullen ze net veel meer wegen (en dus meer kcal bevatten) of omgekeerd. En de clou is om net van de producten waar je véél mag van eten te profiteren.

Wat héél verleidelijk kan zijn is om enkele caloriearme producten uit te kiezen en daarop te gaan "leven", dat zal eventjes een positief effect hebben op je weegschaal maar ook daar zal je de motivatie vaak snel verliezen. Persoonlijk probeer ik in één week zo goed als nooit hetzelfde ontbijt te gebruiken, en ook 's middags en 's avonds te kiezen voor gevarieerde gerechten. Op die manier wordt het nooit saai en wordt je lichaam telkens uitgedaagd om iets nieuws te verwerken.

En tot slot: éét! Als je 1600 kcal mag eten volgens jouw berekening, éét ze dan ook op! Een lichaam heeft behoefte aan brandstof en valt stil als er niet voldoende getankt wordt. Ook afvallen zal niet/moeilijk lukken wanneer je lichaam 's morgens niet in gang gezet wordt. Ontbijten is dus het begin van alle wijsheid! Voorzie je lijf de hele dag door van eten (hoe ongeloofwaardig dit ook klinkt), enkel op die manier zal je lichaam ook voor jou willen werken. En eens je oven terug brandt, zal er méér verbranden dan wat er binnenkomt en dat is het uiteindelijke doel wanneer je graag wat wil afvallen.

Reacties

Populaire berichten

Easy weken

Bijgeleerd...

Awel?!