Over clichés, misverstanden en motivatie

Om de een of andere reden is afvallen iets waar mensen op willen reageren. Waarschijnlijk omdat het opvalt en omdat uiterlijk blijkbaar toch wel een grote rol speelt. Sommigen reageren net door niets te zeggen, anderen zijn zeer positief en nog anderen kunnen het niet laten om ook een negatief zinnetje de revue te laten passeren. Er zijn heel wat clichés die al eeuwig de ronde doen, de meest gehoorde vind je hieronder met mijn tegenreactie. Vergeet vooral niet waarom je aan iets begint, wees positief en onthou dat je dit voor jezelf doet.  
"Het is niet moeilijk om gewicht te verliezen, het is moeilijk om het eraf te houden."
Als we zo moeten denken... 't Is ook moeilijker om geld te houden dan te verdienen, ga je dan niet meer werken? Als je niets doet en ongezond blijft leven, dan zal het er ook niet op verbeteren. Misschien ga ik kilo's terug krijgen. Maar feit is dat ik er anders nog véél méér ging bij krijgen!
"Je mag niets meer eten, diëten is de hel!"
Ik dieet niet, ik eet. Ik geniet, snoep iedere dag. Minstens 1x chocolade! Mijn porties zijn kleiner, ik eet meer groenten en fruit dan vroeger. Ik drink meer water en snoep minder. Je kan het immers niet allemaal. Vooral dat moet je leren: alles mag maar niet allemaal tegelijkertijd. Eens je dat beseft en weet dat er morgen weer een dag is om te proeven en te genieten gaat het heel wat beter! En starten aan een 'dieet' met het idee dat het wéér eens de hel zal zijn betekent dat je gedoemd bent om te mislukken: be positive!

Bron: https://www.pinterest.com/explore/blijf-positief-citaten-897246034434/
"Jij kan dat, jij hebt het karakter, ik niet."
Mijn antwoord: als ik dat kan, kan jij dat ook! Heb een klein beetje vertrouwen in jezelf. En vooral, als het even weer wat minder gaat, kop op, zo meteen gaat het weer goed! Je mag het vooral niet helemaal opgeven, het komt goed!
Denk ook niet "Er is maar 200 gram af..." 10x 200 gram is ook 2kg!
"Ik zal er toch nooit uitzien als die uit die boekskes."
Daar zijn de boekskes terug. Misschien zijn enkelen gezegend en werden ze geboren met een goddelijk lichaam maar de meeste mensen zijn gewoon normaal. Er zijn veel redenen om iets aan overgewicht te doen maar de boekskes zijn er geen van!
"Die is er zoveel kwijt, die ziet er nu zo uit... en ik, tja..."
Bij al die voor- en na foto's die niet bewerkt zijn is één ding zeker: het is niet over één nacht veranderd! Mensen moeten dagen, weken, maanden tot jaren trainen om bepaalde dingen te bereiken. Ze moeten (de hele tijd) op hun eten letten. Kijk dus met een realistische blik en besef dat alles beetje per beetje kan veranderen. Niemand gaat van 100kg naar 50kg zonder enige moeite (en als dat wél lukt loopt er iets serieus fout!). Probeer vooral te 'voelen' ipv te kijken (naar die weegschaal, naar anderen, naar centimeters...): voel jij jou fitter/blijer/lichter/lekkerder/...?
"Die kilo's zijn er niet op één dag bijgekomen, ze gaan er niet op één dag afgaan."
FEIT! Maar: wees tevreden met wat verdwijnt! En geloof dat ze allemaal zullen verdwijnen! Het mentale speelt een grote rol, als jij er niet in gelooft, wie dan wel? Denk ook niet dat de mensen zullen zeggen "Amai gij zijt vermagerd!" na een kilo of tien. Het duurt héél lang voor iemand iets zal opmerken en daar doe je het ook niet voor. Jij zal het wel zien aan je broeken, ringen,...
"Als ik ... weeg zal ik gelukkig zijn."
Een cijfer op de weegschaal bepaalt je geluk niet. Hoe je eruitziet ook niet. Hoe je jezelf voelt wel. Ik had het geluk dat ik voordien al vrolijk was en al fluitend naar mijn werk ging, maar iets lichter voelt toch wel beter! Gezondheid kan ook heel snel veranderen: misschien balanceer je op het randje om een diabetespatiënt te worden? Misschien heb je de hele dag door last van hoofdpijn? Slaap je niet lekker? Snurk je te vaak... Die dingen kunnen veranderen puur door je voeding en je gewicht te veranderen!

Wat maakt je dan wel gelukkig(er)?
* Je kan de trappen op zonder aan het einde doodop te zijn door het extra gewicht dat je meesleept...
* Je kan in het zwembad springen zonder dat al het water eruit gaat...
* De kindjes vragen niet meer of je nog een baby in de buik hebt...
* Je kan in eender welke etalage iets zien hangen wat je leuk vindt en zomaar gaan passen...
* Weten dat je gezonder bént doordat je dat overgewicht kwijtspeelt...
...

Reacties

Populaire berichten

Easy weken

Bijgeleerd...

Awel?!