Bijgeleerd...

Hét zomervoedsel bij uitstek!

Het is nog steeds vakantie, al verschijnen de "terug-naar-school"-boekjes intussen al met mondjesmaat in de brievenbus. Hier is het een gemengde vakantie: enerzijds zijn we met z'n allen heel hard aan het genieten van de zomer (en de niet-zomerse temperaturen en het vele water dat met bakken uit de lucht valt), anderzijds ben ik al de hele zomer op strak schema aan het leven. Niet qua voeding, wel qua studeren. Een tweede zitje, het hoort er bij als student zijnde zeker?

Ik heb deze zomer heel wat bijgeleerd;
* dat het helemaal niet zo'n pijn doet om rond 6u15 op te staan om een hele ochtend te werken. Dan kan je rond de middag de boeken dicht doen en nog meegenieten van een lange namiddag en een zomerse (?!?) avond
* dat een goed ontbijt het 'vroege' opstaan wat draaglijker kan maken (aha, receptinspiratie!)
* dat de ochtenstond écht goud in de mond heeft: concentratie check, motivatie, check. Het blijkt (tegen alle verwachtingen in) toch dat 's morgens beter gewerkt kan worden dan 's avonds (laat)
* dat voeding heel belangrijk blijft. Vullen met koek en snoep (slechte gewoonte tijdens het studeren) helpt niet om uren verder te werken (een openbaring, hum, nogal vanzelfsprekend nochtans, is het niet?)
* dat liters koffie drinken ook geen goed idee was bij het laatavondstuderen. Je hebt misschien het idee dat je wakker bent, het blijkt helemaal niet zo te zijn. Daarnaast raak je minder snel in slaap nadien en leg je een hypotheek op het aantal uren (goede) slaap (alweer, klinkt logisch...)
Dit laatste leerde ik vooral uit mijn Fitbit die me zwart op wit (kleur op scherm) meer inzicht bood in mijn (vreselijke) slaappatroon. (Disclaimer: dit slechte patroon zat er de laatste acht jaar gewoon in door de vele slapeloze kindernachten, het is wennen nu deze periode voorbij lijkt... Plots geen opgelegd slaappatroon meer maar zelf beslissen wanneer de nacht begint en hoelang hij ongeveer duurt!)

En dan... Ik heb ook geleerd dat je de goede vriend de weegschaal nooit te ver weg moet zetten. Een mens kan veel doen maar nooit alles, en dus maken we keuzes. Vorig schooljaar stond volledig in het teken van de kindjes (q-time met onze laatste niet-schoolgaande-peuter), werk en het studeren. Die laatste twee vereisen nogal wat "zit-tijd". Niet goed voor de rug en niet goed voor het lijf...

De rug sputterde sinds eind februari hard tegen, bezoeken aan professionals leerden me dat
a- er geen 'goeie' oplossing bestaat hiervoor. Voorzichtig zoeken naar oefeningen die je rug aankan én versterkt. Geen sinecure, wel een (ellendig) lang leerproces. Een zoektocht waarvoor ik onvoldoende  tijd voor had (of wou maken), maar waar ik ongetwijfeld de weg in zal vinden!

b- stress (studies, uhu) en voeding (koffie!) ook een effect kunnen hebben op (rug)pijn. Voor velen waarschijnlijk terug een binnenkopper, voor mij alweer aha-erlebnis. Ik schrapte twee weken lang koffie volledig van mijn lijstje, en het wérkte. Het gemis voor koffie won wel maar de 'verslaving' is voorbij. Eéntje per dag, dat mag, meer leidt tot rugzeer.

En zo herhaalt de geschiedenis zich (of met de woorden van De Fixkes: alles komt terug). Vanaf 4 september (1 september is té cliché) wordt hier terug gedeeld. Instagram-vriendjes hebben al gemerkt, ik ben terug aan het experimenteren! De doelen liggen hier en daar ietwat anders, wat ook een weerslag zal hebben op de blog.

- De kilo's die terugkeerden gaan er terug af. Geen deadline, enkel een vaststaand feit: ze gaan eraf.
- Sport wordt een vaststaand element, minimum 3x per week gaan we die rug weer recht krijgen!

- De recepten gaan zich meer focussen op "food-for-all". Eén probleem met tijd is dat het niet evident is om in een gezin van vijf even voor iedereen 'anders' te gaan koken. Ik ga dus nog meer op zoek naar recepten die én gezond én gezinsvriendelijk én liefst ook nog even niet teveel werk vragen.

- Er kwam een blender bij waarmee ik al fantastische ontbijtshakes maakte. Ook op dat gebied mag je dus enkele receptjes verwachten om de dag goed te starten (of te eindigen)!

- Af en toe een verwenrecept moet ook kunnen, kcal of niet, genieten is de boodschap. Niet iedere dag een caloriebom, uiteraard, maar af en toe eens 'puur genieten' mag geen probleem zijn, hoe ongezond het ook is!


Morning-shake maken

Een picknick aan zee, familieplezier!

Slaatjes blijven een toplunchoptie
Freakshakes zijn deze zomer het-van-je. Ze leiden tot vele likes en het gat in de markt zijn de (pop-up)bars die ze serveren. Wie hip en trendy wil zijn moet deze zomer dus voor een Freakshake gaan. Op Tendens zag ik ze al passeren en ook de kindjes vonden op YouTube verschillende filmpjes over het drankje (?). Wij maakten een mini-versie! Nog steeds een bommetje maar deze kleine leverde ook blije gezichtjes op. Voor deze freakshake gebruikte ik kleine milkshakeglaasjes van Albert Heijn, zelfgemaakte milkshake, mini-donuts, slagroom, Smarties en witte chocolade.

De mini-freakshake

Reacties

Populaire berichten

Easy weken

Awel?!